Svet-Stranek.cz
Gaudiya Vaisnava

Sféra Iluze:

Sféra Iluze


Tato kapitola je výňatkem z konverzace mezi mezi Šrílou Šrídhar Maharájou a neurofyziologem dr. Danielem Murpheym, doktorem fyzikální organické chemie Thoudamem Singhem a dr. Michaelem Marchettim.

Měli bychom pochopit, že žijeme ve sféře iluze. Celá věc je falešná – všechno je částí iluze. V tomto světě iluze některé věci sice existují, ale z hlediska skutečné pravdy dojdeme k závěru, že všechno zde je jako sen. Tento celý svět je jako sen, iluzorní představa. A proto jakákoli část tohoto světa je také iluzorní představou. Skutečná realita,
skutečná pravda, se ukáže, když je věc posuzována ve spojení se skutečným světem. Společnost světců, kteří mají skutečné spojení s duchovní realitou, napomáhá tomuto vidění.
Co je skutečné a co ne? To, co je ve spojení se skutečným já, s duší, je skutečné. Duše je vědomím ve světě čistého vědomí. To, co je ve spojení s myslí v mentálním světě falešného ega, je falešné. Část falešného celku je také falešná, zcela falešná. Ale má svou negativní funkci.
Všechno je pravdivé pouze když je ve spojení s Absolutní Pravdou. V Absolutním se nachází všechno. A tak konečné nemůže vytvořit nic, co by nebylo obsaženo v Nekonečném. Konečný svět je proto spíše stínem nebo převráceným odrazem celé pravdy.
Můj argument vychází z tohoto: Caitanya Mahaprabhu vysvětlil, že zatímco Šankaráčárja popřel existenci tohoto převráceného odrazu, my ji nezamítáme. Jestliže neexistuje, proč potom přišel Šankara kázat Vedantu? Iluze znamená „toto není tamto“ – když se nějaká věc jeví jako něco jiného. Iluze znamená, že vidíme něco jinak než je ve skutečnosti, ale současně to není neexistující. Určitým způsobem je skutečná, má svou existenci.
Ve skutečném světě, který je vytvořen pomocí Pánovy vnitřní energie, svarupa-šakti, tento svět iluze neexistuje. Ale z relativního hlediska, podmíněný svět má nepřímý vztah s nepodmíněným světem. A tak mája existuje. V tomto smyslu je skutečná. Ale
je falešná v tom, že vám nemůže dát vytoužený výsledek, který hledáte. V tomto smyslu je vše falešné.

Dr. Marchetti: Vaišnavismus říká, že tato hmotná příroda je skutečná jen jako odraz. Avšak není skutečná jako absolutní realita v duchovním světě. Mohl byste to vysvětlit?

Šríla Šrídhar Maharaja: Realita se skládá z nereálné substance a reálné substance. Můžeme se na to dívat tímto způsobem. Toto je svět iluze. Iluze znamená: „Považuji něco za své, ale ve skutečnosti to není moje.“ Všechno patří Absolutnímu. Vše patří Jemu. Ale my říkáme: „Je to moje,“ a hádáme se mezi sebou. Ve skutečnosti je všechno v tomto světě majetkem jiného. Ale vlivem iluze mezi sebou bojujeme a tento boj přináší mnoho reakcí. Potíž je v tom, že duše je zapletena do tohoto falešného boje. Jinak tento svět bitev a iluze nemá hodnotu. Ale duchovní částečka, nekonečně malá část duchovní reality, je zapletena v tomto světě a zaujata falešným bojem v tomto světě. Bez duchovní energie tento hmotný svět nemůže existovat. Kouzelnický trik je založen na iluzi. Není skutečný. Přesto jsme zmateni jeho taktikou. Ta je také pravdivá. Kouzelník nebo hypnotizér může udělat něco nereálné reálným, ale my to vlivem jeho kouzla nemůžeme popřít.
Všechno, včetně nás samotných, patří Krišnovi. Potíž nastává, když vidíme něco jiného než Krišnu. Separátní zájem. Vědomí separátního zájmu je kořenem všeho zla. Jsme částí Krišny, ale když vyklíčí semínko separátního zájmu a my si myslíme, že máme nějaký svůj vlastní zájem, že nejsme součástí Krišnova zájmu, to je kořenem takové iluze.

bhayam dvitiyabhinivesatah syad
isad apetasya viparyayo ’smrtih
tan-mayayato budha abhajet tam
bhaktyaikayesam guru-devatatma

Takto Písma určili diagnózu nemoci, neboli výplod falešné koncepce. Žijeme v ráji bláznů. A samotný počátek hmotné existence začíná separátním zájmem. První odchylka od advaya-jnany je koncepce separátního zájmu.

Otázka: Jak můžeme vědět co je skutečně reálné?

Šríla Šrídhar Maharaja: Písma to nazývají sraddha, neboli víra. Je to vyvinutý stupeň sukrti, neboli duchovních zásluh. Když je naše víra vyvinutá, povede nás k sadhu-sanga, společnosti svatých osob. Vyslanci z duchovního světa, kteří se nacházejí ve sféře reality – ve sféře nirguna, která je nad tímto světských stvořením – přicházejí ustanovit nějaké spojení s realitou v naší duši. To je nejhlubší prvek. Spojení se světci vytváří víru a víra může vidět realitu.
Existuje svět, do kterého lze vstoupit skrze víru, sraddhamayo ’yam loka. Tak jako barvu vnímáme očima a zvuk ušima, onen svět můžeme vnímat pouze skrze víru. Pouze víra jej může vidět a cítit. Nejvyšší Realita nemůže být vnímána žádnými jinými smysly. Víra je skutečnou funkcí duše a ta se probouzí díky vyslancům z Vaikunthy, světcům. Díky víře se společnost se světci prohlubuje a prohlubuje se také spojení s realitou. Postupně se díky tomuto procesu staneme plně vědomými. Pak realizujeme, že tento svět, ve kterém žijeme, je celý dočasný a náš skutečný domov je někde jinde. Náš skutečný domov se nachází ve světě čistého vědomí.

Otázka: Je to stejný proces jakým materialisté vidí svět jako reálný?

Šríla Šrídhar Maharaja: Ne. Realizace duchovní identity je nezávislá vůči veškerému hmotnému znečištění nebo iluzi. Tato injekce do naší duše přichází z Vaikunthy, od věčných společníků Višnua. Vnímání duchovní reality je funkcí duše, nikoli hmotného ega nebo smyslů. Je vůči nim nezávislé. Když je pacient v bezvědomí, doktor mu dává injekci. Pak nabývá vědomí a může spolupracovat s doktorem a popsat mu své potíže. Ale předtím, než začne pacient spolupracovat s doktorem, doktor musí vykonat různé věci, aby pomohl bezvědomému pacientovi. Stejně tak když jsme my plně pohrouženi v našich materialistických činnostech, světci z vyšší sféry reality jednají jako doktoři, aby nám vstříkli nějaké pochopení božskosti do našeho vědomí. Takto se snaží probudit náš duchovní zájem, naše vědomí duše.

Dr. Singh: Jednou nás Bhaktivedanta Svami Maharaja požádal, abychom pomocí vědy dokázali, že hmota pochází ze života.
Nevěděl jsem jak začít. Jak můžeme dokázat, že hmota pochází ze života?

Šríla Šrídhar Maharaja: Darwinova definice evoluce je, že život pochází z fosílií. Ale my říkáme pravý opak. Evoluce zevnitř vědomí je příčinou, že můžeme vidět v tomto světě různé věci. Evoluce pochází zevnitř, nikoli zvenku, jak si běžně myslíme. To je učení Vedánty. Realita se nevyvíjí od nedokonalého k dokonalému; je to jen část dokonalého, která se jeví jako nedokonalá. Teorie, že nedokonalé vytváří dokonalé je absurdní.
Je daleko rozumnější a snadnější pochopit, že část dokonalého se nějakým způsobem stala nedokonalá. Vnímáme ji jako nedokonalou. To je přirozený a rozumnější závěr. Musíme přijímat něco, co řekl Darwin, ale odkud pocházejí fosílie? A to, že se z fosílií může vyvinout nekonečno, je bláznivá myšlenka. Tělo udivuje doktory s tolika úžasnými fenomény. Nedovedou si zodpovědět tolik otázek. Jak je postaveno? Jak je vědomí, inteligence a mysl umístěna v mozku? Tato úžasná věc, kterou najdeme v mozku, myšlení, není vytvořena hmotnou věcí. Počátečním bodem musí být úžasná věc. My říkáme, že skutečně existuje – ta úžasná věc, zdroj všech úžasů.
Všechno je plné úžasů. Když analyzujeme atom, budeme žasnout. Pouze my vytváříme omezení. Ale když analyzujeme atomické části dřeva nebo kamene, budeme ohromeni. Nekonečno je všude. Dokonalost je všude. Problém je, že jsme si svým omezeným myšlením vytvořili svět omezení. Ale my, podmaněni vědeckým způsobem myšlení, to nejsme ochotni připustit. To je oříšek. Od největšího po nejmenší, od nejnižšího k nejvyššímu, všechno je úžasné. Ale my to nepřipustíme. Raději se přikloníme k fosíliím a říkáme, že vše je vytvořeno z fosílií. Ale co jsou to ty fosílie?

Dr. Marchetti: Ale jak můžeme vědcům dokázat, že hmota pochází ze života? Toto jsou filozofické argumenty. Vědci řeknou: „Jak můžeme využít filozofické argumenty?“

Šríla Šrídhar Maharaja: V začátcích vzniku elektřiny, předvedl známý vědec Michael Faraday veřejnosti ukázku síly elektřiny. V jednom svém experimentu vyrobil elektřinu. Proudem, který vyrobil na svém dynamu, hýbal kousky papíru. Poté, co to jedna
dáma uviděla, vyzvala ho: „Jaký je užitek z této vaší elektřiny, doktore Faradayi?“ A on řekl: „Madam, mohla byste mi, prosím, říci jaký je užitek z novorozeněte?“
Je smrt něco filozofického? Smrt je zde, aby zničila všechny ostatní věci – jestliže nepřijmete útočiště u filozofie. Jenom filozofie může čelit největšímu nepříteli – smrti. A smrt není omezená jen na určité věci; zahrnuje celý svět. Slunce, měsíc, hvězdy, tuto zeměkouli a vše ostatní postupem času zanikne. I samotní vědci to říkají. Chceme-li žít mimo tuto sféru smrti, filozofie nám pomůže získat věčný život věčného pokoje. Jenom filozofie nám to může dát.
Veškerá vědecká technologie je pouhým pokusem zvětšit pohodlí tohoto života. To vše je nepřítelem duše, smrtelným nepřítelem. To vše nás vede do hrobu. Hrob je skutečnost a pouze když k tomu přistoupíme filozoficky, získáme úlevu. Jinak je s námi všemi konec. Tyto materialistické vědecké koncepce jsou vychytralí nepřátelé, kteří nás obklopují. Pokoušejí nás: „Žij v hmotném světě; my ti pomůžeme.“ To je iluze.

Dr. Marchetti: Když říkáte, že svět je v mysli, není to idealismus?

Šríla Šrídhar Maharaja: Berkeleyho idealismus je: ne že my jsme ve světě, ale svět je v naší mysli. Samozřejmě, ve vyšším smyslu, se nás mysl netýká. Hmotná mysl je také částí světa iluze. Duše žije ve sféře duše a mysl, ego a vše ostatní, je závislé na duši.
Kdyby byla duše odejmuta, nezůstane nic. Zde také, kdyby byl odňat život, tělo zanikne. Kdyby byly duše odejmuty z tohoto světa, nic nezůstane. Duše je realita. Tato světská realita je popsána jako iluze, která se objevuje v duši, podobně jako když se nám zdá sen. Duše samotná je nezávislá. A když se duše vrátí do světa duší a stáhne vědomí z této sféry, nic nezůstane. Je to vše temnota. A nemůže existovat nezávisle. Čili, tato hmotná realita byla vytvořena díky vzbouřeneckému postoji duše, jejímu nezdravému postoji.
Tak jako když nemocný člověk prožívá delirium. Nemoc je příčinou deliria. Delirium samotné nemá nezávislou existenci. Halucinace, které vytváří jeho mysl, neexistují. Pokud chcete odstranit delirium, musíte ošetřit pacienta. Jeho mozek potřebuje
lék. Když je vyléčen, svět deliria mizí. Podobně, duše vyvinula nemocný stav a trpí deliriem. A když duše trpí tímto deliriem kolektivně, tento svět se jeví jako skutečný. Kolektivně je mnoho poblouzněných osob spojeno nebo odpojeno s touto hmotnou realitou.

Dr. Murphey: Jaký je potom rozdíl mezi světem reality a hmotným světem?

Šríla Šrídhar Maharaja: Tento hmotný svět je pouze odraz úplné reality; je to koncepce, která nám připadá vzrušující. Vlivem sobeckého zájmu o požitek jsme přijali toto stvoření Pána. Naše duchovní vize je zakryta brýlemi předsudku a vidíme věci překrouceným způsobem. Nemůžeme vinit Pána; měli bychom vinit naše brýle. Vše je určeno pro Něj. Jediný rozdíl v našem vidění reality je, že je zbarveno barvami mnoha druhů sobeckých zájmů. A různé planetární systémy v materiálním světě jsou různými podoblastmi požitku a vykořisťování. Naše deformované vědomí je zdrojem těchto různých barev věcí, které nás obklopují.
A když budou tyto iluzorní koncepce zcela odstraněny, zjistíme, že všude je Krišna a jenom Krišna. A když bude odstraněna koncepce Božství jako Pána a Vládce, potom duše, na základě dalšího impulsu vědomí Krišny, najde samou sebe ve Vrndávaně. Ale abychom dosáhli tohoto stupně, musíme se oprostit od vědomí těla, mysli, nebo vědomí Země, či planety. Všechny sféry omezených koncepcí musí být překonány. Od duše k Nadduši, musí duše postupovat hlouběji a hlouběji do reality. Tam najdete všechno. Tam realizujete, že Rádhárání a Krišna ve Vrndávaně nejsou smyšlení. Nejsou ani poezií, ani představou.
Jediný požadavek je vyvinout naši hlubší povahu, naší skutečnou identitu skrze sebeurčení. Sebeurčení ve Vaišnavské koncepci znamená svarůpa-siddhi, duchovní identita. Kdo jsem? Jaké je moje hlubší já za mojí myslí nebo inteligencí? Kde jsem? Jaký je můj vnitřní zájem? Musím vstoupit do sféry reality, musím získat zpět své skutečné já. A ve spojení s vědomím Krišny vstoupíme do prostředí a uvidíme jaký svět skutečně je.
Když se napijeme vína nebo jedu, dostaneme se do stavu kdy jsme mimo sebe. Vidíme věci pokřiveným způsobem. Nebudeme
schopni rozpoznat vlastní sestru nebo matku a zvířecím způsobem budeme vidět všechno jako objekt našeho požitku. Hrubá žádostivost zakryje naše celé vidění. Potom opět, když vystřízlivíme, uvidíme stejné věci, ale budeme je vnímat jinak.
Tímto způsobem musíme být připraveni jít hlouběji pod povrch reality a zjistit kdo jsme, jaký je náš skutečný zájem. Skrze sebeurčení se musíme učit vidět věci opačným způsobem než je vidíme nyní. Musíme se snažit pochopit jak najít sebe sama. A odevzdáním se Krišnovu zájmu se snažme vrátit domů, zpět k Bohu.