Šríla Šrídhar Maharaja:
Manu Samhita (1.1.5-6) začíná popis stvoření od tohoto bodu:
asid idam tamo
bhutam
aprajnatam alaksanam
apratarkyam avijneyam
prasuptam iva sarvatah
tatah
svayambhur bhagavan
avyaktavyam jayan idam
mahabhutadi vrtaujah
pradur asin
tamonudah
Předtím, než začal proces tvoření, byla okrajová energie Pána ve stavu rovnováhy.
Tatastha znamená rovnováha: asid idam tamo bhutam. Všechno bylo v temnotě, plně zahaleno
nevědomostí. Alaksanam znamená, že nebylo možné vyvodit žádný odhad, neexistovaly žádné příznaky
reality, z kterých by se dal vydedukovat nebo vyvodit nějaký odhad o její povaze. Bylo to
aprajnatam. Věda nemá dostatečnou kapacitu, aby prozkoumala povahu tohoto stadia existence. My odtud
můžeme jenom říct, že vše bylo zcela ponořeno v hlubokém spánku. Přirovnání k hlubokému spánku nám
může přiblížit jistou představu této fáze: prasuptam iva sarvatah. Hmotná existence byla jakoby v
hlubokém spánku.
Tehdy, z duchovní sféry vyšel popud a přišlo světlo. Světlo bylo viděno
pozorovateli. Toto světlo existovalo již předtím, ale v tu dobu získali pozorovatelé schopnost vidět
jej. Začali vidět. První koncepcí tohoto hmotného světa po světle, byla voda. Světlo vyjevilo látku
jako voda.
Původní vodu představovala osobnost. Světlo znamená vědomí a vědomí znamená osobnost.
Toto světlo, neboli osobnost, dalo nejprve zrození pozorovatelům – vnímatelům hmotné existence
– a poté objektivní látce – vodě. Tato voda je známá jako viraja, neboli příčinná látka.
To, co je ve Vaišnavském slovníku nazváno
brahmaloka – svět vědomí – je zastoupeno
světlem a viraju, první objektivní realitu, představuje voda. Poté byla do vody příčin, která je
stínem tohoto světla, zaseta semena vědomí. Přestože skutečný prvek vody byl stvořen až dlouho
potom, první koncepce hmoty je přirovnána k vodě, protože voda je tvárný, pohyblivý roztok.
Sanskrtské slovo pro vodu – apa – znamená „nižší koncepce.“ Tímto způsobem
začalo nižší stvoření.
Poté, po spojení semen vědomí a vody příčin, byla další tvorba známá jako
mahat-tattva: energie vědomí v podobě světla, smíchaná s hmotou do masy. Když do masy hmoty vstoupí
energie vědomí světla, nazývá se to mahat-tattva.
Po dalším vývoji byla tato entita rozdělena do
mnoha jednotek ahankáry, prvků ega. Mahato ahankara. Nejdříve existuje ahankara, souhrnné ego jako
celek. Prvek souhrnného ega (veškerá ahankára, neboli „matka“ ahankara), se nazývá
mahat-tattva. Když se objektivní substance vlivem vědomí vyvíjí, projevuje sev pěti základních
složkách: to, co lze vidět, čichat, slyšet, chutnat a čeho se lze dotýkat. Těchto pět prvků jsou
základními principy hmotné existence. A tento pětinásobný princip se vyvíjí do tří fází: sattva,
raja, tamah: dobro, vášeň a nevědomost. Projevuje se jako éter, zvuk, sluch a ucho; vzduch, hmota,
dotek a kůže; oheň, barva, zrak a oko; voda, chutě, smysl chuti a jazyk; země, vůně, smysl vůně a
nos. Existuje dvacet čtyři prvků. Ego, tři jemné prvky – prakrti, mahat-tattva a ahankara, pět
hrubých prvků, pět smyslů, pět smyslových objektů, pět nástrojů smyslového vnímání – tímto
způsobem byl popsán vývoj hmotného světa jako proces, sestupující od jemného k hrubému, od vědomí k
hmotě. A když je tato hmotná existence vyšší vůlí opět zničena, hrubé se rozpustí na jemné. Počínaje
nejhrubším, celá hmotné existence se postupně stává jemnější a jemnější, až nakonec vstoupí do
jemného projevení hmotné existence – prakrti – jemné látky, vody příčin.
S
rozpuštěním hmotné energie je individuální duše, atma, pohroužena do brahmanu, nerozlišné masy
vědomí. Postavení různých druhů duchovní energie bylo popsáno Krišnou v Bhagavad-gítě (15.16-17),
následovně:
dvav imau purusau loke
ksaras caksara eva ca
ksarah sarvani
bhutani
kuta-stho ’ksara ucyate
uttamah purusas tv anyah
paramatmety
udahrtah
yo loka-trayam avisya
bibharty avyaya isvarah
„Jsou dva druhy bytostí,
chybující a neomylné. V hmotném světě jsou všechny bytosti chybující a v duchovním jsou všechny
neomylné.“ Krišna říká: „Kromě těchto dvou existuje ještě jiná, největší žijící
osobnost, Nejvyšší Duše, nepomíjející Pán, který vstupuje do tří světů a udržuje
je.“
Vaikunthu, Goloku – celé stvoření – představuje jméno Purusottama nebo
Vasudeva. Když někdo vstoupí do domény Vasudevy, může vidět mnoho hranic, stupňů reality, zábav a
transcendentálních jednání a činností. Tam najde dokonalé živé bytosti, zaměstnané v jejich
odevzdaném životě ve věčném světě.
Všeobecnou koncepcí duchovního světa je Vaikuntha, kde můžeme
najít kalkulativní odevzdání. Nad ní existuje sféra spontánního odevzdání. Tato říše se nazývá
Goloka a existuje tam mnoho různých zábav. Na Goloce jsou plně zastoupeny všechny druhy vztahů s
Božstvem: santa, pasivní; dasya, služebnický; sakhya, přátelský; vatsalya, rodičovský; madhura,
manželský. A manželský vztah se dělí na svakiya, lásku v manželství a parakiya, milostný vztah. To
je ovšem velice vysoký stupeň. Přesto musíme nahlédnout do těchto věcí, neboť náš osud je v konečném
smyslu spojen s těmito vysokými věcmi, které nám přinesl Šrí Caitanya Maháprabhu a velcí áčarjové
jako Šríla Bhaktivinoda Thákura, a jsou popsány v Písmech jako Šrímad-Bhagavatam a
Caitanya-caritamrta.
To, co najdeme v jejich učení o Goloce, je naše vyhlídka, náš cíl. Budeme se
vyvíjet podle naší oddané chuti a naši chuť lze zvětšit nasloucháním z vyššího zdroje. Duch našeho
výběru se může zlepšit, když nám budou ukázány různé ideje, modely transcendentální reality. A podle
toho co nás přitahuje nejvíc,podle naší vnitřní volby, budeme
jednat.
Otázka: Jakou roli hrají individuální duše v procesu
stvoření?
Šríla Šrídhar Maharaja: To jsem popsal: nejdříve je stvořeno
všeobecné souhrnné falešné ego (ahankára). V Brahma-samhitě je to nazváno sambhu, je tam popsáno jak
se duše jako paprsek vědomí mísí s hmotnou energií. Vědomí a prakrti, nejpůvodnější koncepce
energie, jsou kategoricky odlišné. Souhrnné vědomí přichází do styku s hmotnou energií a když se
smíchají, vyvine se všeobecné ego. Toto všeobecné ego se postupně rozděluje na nesčetná ega a
souhrnné vědomí se rozděluje na individuální jednotky vědomí, pohroužené v hmotné energii. Tímto
způsobem individuální podmíněné duše postupně sestupují dolů a zaplétají se v tomto hmotném
světě.
V původním stavu, když jsou individuální duše seskupené spolu do jednoho celku, je
souhrnné falešné ego, neboli ahankára, známé jako mahat-tattva. Když se vyvíjí, rozděluje se na
nesčetné individuální jednotky. Tak jako atom může být rozdělen na menší atomové částečky,
elektrony, protony, neutrony, atd., souhrnné ego se postupně rozděluje na jednotlivá individuální
ega, džívy, duše. Jejich postavení je tatastha, okrajové a neprojevené. Z této jemné, neurčené sféry
okrajové energie, se vědomí nejdříve rozvíjí na konkrétní sféru jako celek, a potom z této hromadné
masy ega, neboli mahat-tattvy, se projeví nesčetné individuální duchovní jednotky. Poté se postupně
vyvinou další prvky stvoření v této negativní sféře exploatace.
Tento svět se někdy rozpíná a
někdy stahuje. Stejným způsobem jako se srdce neustále zvětšuje a stahuje, funguje i celý vesmír.
Seskupujíce se do jednoho a znovu se rozdělujíce do mnoha – jeden a mnoho – takto
probíhá vývoj a zánik hmotného vesmíru. Tak jako se srdce roztahuje a stahuje, tak se i celý vesmír
rozpíná a smršťuje.
Stejné charakteristiky, které jsou v nejmenší jednotce, můžeme najít v
největších jednotkách. To je náznak, díky kterému víceméně můžeme poznat celek. Existují také
kategoricky nové prvky, které
mohou být přidány k našemu poznání. Takto mohou mít ti, kteří jsou
v tomto vesmíru, určité částečné poznání.
Ale ti, kteří jsou nezávislí, mimo rozpínající a
smršťující se svět, kteří jsou nestranní pozorovatelé, mohou dát skutečný popis. A to je zjevená
pravda, která je rozdávána neustále, podle úrovně lidí, času, místa a okolností. Zjevenou pravdu je
možné nalézt v různých stupních v Bibli, v Koránu, Védach a dalších Písmech světa. Skrze tento
proces je pravda částečně vyjevena na různých místech světa úměrně podle myšlení a úrovně určité
skupiny lidí. Zjevená pravda je neomylná, ale přesto je upravována pro osoby, kterým je
předávána.
Z tohoto důvodu najdeme rozdíly v různých verzích zjevené pravdy. V Šrímad-Bhagavatamu
je řečeno, že lék může být schovaný do bonbónu, aby vyléčil nevědomého. Stejně tak může být zjevená
pravda ukryta ve světských ústupcích běžného náboženství, aby pomohla nevědomé třídě lidí,
paroksavada vedo ’yam.
Přesto je Védské podání považováno autoritami za nejstarobylejší a
nejdokonalejší ze všech verzí zjevené pravdy. Zjevená pravda, jak ji předkládá Šrímad-Bhagavatam a
Šrí Caitanya Maháprabhu, musí být považována za plně rozvinutý teismus. Tam je popsáno, že nad tímto
stvořeným světem existuje věčně tančící svět. Zde jsme uvězněni ve světě rozpínání a smršťování, ale
v duchovní říši je všechno věčný, blažený tanec. Přesto, dokonce i tam existuje realita vyššího a
nižšího typu, podle povahy rasy – transcendentální nálady, anandam, extáze – která je
vytouženou věcí každé živé jednotky.
Otázka: Krišnovy zábavy jsou věčné.
Když Krišna ukončí jednu zábavu v tomto vesmíru, zábava začne v druhém. Jak pokračují Krišnovy
zábavy po konečném zničení, když všechny vesmíry zaniknou?
Šríla Šrídhar
Maharaja: Když je vesmír zničen při totálním zničení všech hvězd a planet, mahapralaya,
tato strana se rovná téměř nule. Dosahuje stavu rovnováhy. Ale duchovní svět je pořád v plném
pohybu. Nic nemůže poškodit Krišnovy zábavy, protože mají věčný
aspekt.
Otázka: Ale co se stane s Krišna-lílou zde, na této
Zemi?
Šríla Šrídhar Maharaja: Představ si, že ze stromu spadne ovoce. Ovoce
postupně zanikne, ale strom zůstává. Je to něco podobného. Tento hmotný svět se může rovnat nule,
ale Krišnovy zábavy pokračují věčně.
Otázka: Jaký je rozdíl mezi Golokou,
místem Krišnových zábav v transcendentálním světě, a Gokulou, Krišnovým sídlem radosti v této
světské sféře?
Šríla Šrídhar Maharaja: Gokula Vrndavana existuje věčně, ale
někdy nejsou přítomni diváci. Gokula existuje v ideálním světě a ten je projevený zde. To, co
vidíme, vidíme z našich různých pozic existence, ale Gokula je tu neustále. Nemáte-li oči uzpůsobeny
na to, aby něco viděly, nebudete to vidět. Nemáte-li ruce, abyste se toho dotkli, neucítíte to. S
Gokulou je to stejné. Je v takové sféře, kde se různé vnější procesy, které ovládají hmotnou
energii, nemohou dotknout jemného ideálu existence v Gokule.
Když Země zanikne, neznamená to, že
zanikne celá sluneční soustava. Sluneční soustava může setrvat, ale lidé na Zemi ji už neuvidí. Její
vliv na Zemi přestane fungovat. Podobně i Gokula existuje v jiné sféře. Existuje v nejjemnější
realitě. Je mimo stvoření, mimo vznik a zánik. Tuto jemnou energii lze pochopit přirovnáním k éteru.
Když je Země zničena, éter nemusí být zničen. Éter je uvnitř i mimo Zemi, ale po zničení Země, éter
nemusí být zničen, ale může dále existovat. Postavení Gokuly je něco podobného. To potvrzuje
Šrímad-Bhagavatam (2.9.35):
yatha mahanti bhutani
bhutesuccavacesv anu
pravistany
apravistani
tatha tesu na tesv aham
„Ó Brahmo, prosím, věz, že vesmírné prvky
vstupují do vesmíru a zároveň do něho nevstupují; stejně tak i Já existuji ve všem stvořeném a
zároveň jsem vně všeho.“
Krišnovo postavení je podobné: Je tu a není tu. V Bhagavad-gítě
(9.4.-5), Krišna říká Arjunovi:
maya tatam idam sarvam
jagad avyakta-murtina
mat-sthani
sarva-bhutani
na caham tesv avasthitah
na ca mat-sthani bhutani
pasya me yogam
aisvaram
bhuta-bhrn na ca bhuta-stho
mamatma bhuta-bhavanah
„Ve Své neprojevené
podobě pronikám celým vesmírem. Všechny bytosti jsou ve Mně, ale Já nejsem v nich. A přesto ve Mně
vše, co je stvořené, nedlí. Pohleď na Mou neuvěřitelnou moc. Ačkoliv jsem udržovatel všech živých
bytostí a jsem všude, nejsem částí tohoto vesmírného stvoření, neboť Mé Já je jeho
zdrojem.“
Musíme pochopit vztah mezi příčinou a důsledkem. Příčina a její důsledek jsou
různé věci. Dokonce i vnitřní příčina a vnější příčina mohou mít rozdílná postavení. Tělo může být
poškozeno, ale mysl nemusí. Mysl může být rozrušena, ale duše nemusí. Díky tomuto můžeme pochopit
rozdíl mezi příčinou a důsledkem, jemným a hrubým, hmotou a duchem.